عندك وثن؟


تحتاج الى تمثال صغير لأحد المعبودات الفرعونية مثلا.
في البداية، قم بعرض التمثال على الفصل. اسألهم: ما هذا؟ ثم إسأل: من منكم لديه وثن كهذا، يعبده و يسجد له كل يوم و يقدم له القرابين؟ بعدها إسأل، هل كل منكم متأكد أنه لا يعبد سوى الهنا الواحد؟

للاسف كتير مننا عندنا أوثان مختلفة في حياتنا و احنا مش واخدين بالنا . إقرأ خروج ٢٠ : ٤ (الوصية الثانية من العشرة) و متى ٦ : ٢٤
احضر أمثلة لأشياء مناسبة لسن فصلك، ممكن تكون واخدة أكبر من حجمها في حياة المخدومين مثل: الالعاب الالكترونية، وسائل سماع الموسيقى و الأغاني، الكمبيوتر و facebook مثلا، الكرة، صور للممثلين و المشاهير، إلخ. إظهر هذه الأشياء واحدة تلو الاخرى لتبدأ المناقشة عليها (أخرجهم من حقيبة مثلا، واحدة تلو الاخرى)
مثلا، عن الالعاب الالكترونية:
" إذا كنت بتلعب اللعبة أكثر من/ بدل قراءتك للكتاب المقدس، فأنت بتفضلها على ربنا. إذا كنت بتلعبها كثير لغاية ما تتعب خالص و تروح تنام و إنت مش قادر تصلي من التعب، فأنت حاطتها قبل ربنا.أي حاجة في الدنيا ممكن تكون وثن لو بسببها شلت ربنا من المكانة الاولى في حياتك"
"كل الاشياء تحل لي و لكن لا يتسلط علي شيء"

و عن facebook:
"بتشوف facebook كل قد إيه؟ يا ترى تقدر متشفش facebook مثلا لمدة شهر؟ طيب إسبوع؟ أو يوم؟ طيب ماذا عن الصلاة؟ أو حضور الخدمة؟ أو قراءة الكتاب؟"

فكرة للتطبيق: يا ترى فيه إيه في حياتك محتاج انك تصوم عنه بجانب الأكل لفترات معينة في الصوم المقدس عشان ربنا بجد ياخد المكانة الاولى في حياتك؟ اتكلم مع أب اعترافك.
تصلح هذه الفكرة لدرس عن الوصايا العشر مثلا، أو الأولويات، أو الصوم المقدس.




ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق