لما المسيح يدخل كنيستك النهاردة...


سؤال البداية: لما المسيح يدخل كنيسة (إدخل اسم كنيستك هنا) النهاردة، تفتكروا مين أول شخص هايحب يتكلم معاه؟

افتح السؤال للمناقشة، وأطلب منهم أسباب (ليه اختاروا الشخص دة بالذات)، وتفتكروا هيدور كلامه عن  ايه، الخ... قد تختار عمل استفتاء مثلا لانهاء المناقشة.

بعدها، ابدأ بدراسة الكتاب المقدس (حسب درسك)...
 الهدف الأول:
 "لا يحتاج الأصحاء إلى طبيب بل المرضى.. ما جئت لأدعو أبرارا بل خطاة إلى التوبة"... المسيح جاء ليطلب ويخلص ما قد هلك... المسيح جه لكل من الخطاة و الضعفاء والمنبوذين... علشان السامرية "كان لابد له أن يجتاز السامرة"، ولزكا قال " يَنْبَغِي أَنْ أَمْكُثَ الْيَوْمَ فِي بَيْتِكَ"  و راح زاره في بيته و أكل معاه، وكتير غيرهم... "السماء تفرح بخاطئ واحد يتوب أكثر من 99 بارا لا يحتاجون إلى التوبة"  ... لو كنت حاسس إنك ضعيف ومحتاج لربنا، فطوباك... أما لو كنت فاكر إنك بار ومش محتاج، افتكر كلامه للكتبة و الفريسيين. و افتكرالرسالة إلى ملاك كنيسة اللاودكيين في سفر الرؤيا إصحاح 3 :
لانك تقول اني انا غني و قد استغنيت و لا حاجة لي الى شيء و لست تعلم انك انت الشقي و البئس و فقير و اعمى و عريان ...

 الهدف الثاني:
قبول الاخر: كيف تنظر للأشخاص؟ هل نتعلم من المسيح؟ أم نحكم على الافراد وندين الخطاة و الضعفاء والفقراء وغيرهم كثيرين  وننبذهم في مجتمعنا... لقد كان المسيح يمدح أصغر نقطة إيجابية، ويبحث عن الايجابيات ليشجع الضعيف ... "حسنا قلت: ليس لي زوج"... فهل نتعلم منه؟

تصلح كمدخل مناقشة لاي من تعاملات المسيح مع الخطاة و الضعفاء والمنبوذين.




لنفس الهدف أنظر أيضا: من الذي يستحق الحياة؟ 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق