إبدأ مع المجموعة بمحاولة لحساب عدد خطايا التي ارتكبها الموجودين في الفصل، عن طريق تكوين معادلة و اكمالها عن طريق تخمين المعلومات
(guesstimate task:http://en.wikipedia.org/wiki/Guesstimate).
مثال: لو افترضنا إن فيه ٥٠ فرد في الفصل، و متوسط عمر الافراد ١٦ سنة ، وهنبدأ نحسب خطايا الأربع سنين الماضية بس، يعني ١٤٦١ يوم، و لنفترض ٤ مرات في اليوم..أدي ( x١٤٦١ ٤) x ٥٠ يعني ٢٩٢٢٠٠ خطية!!!!!! (مين فينا بيقع ٤ مرات بس أصلا؟ دة احنا من أول ما بنصحى: الأول بنكسل نصلي، و كتير مبنكرمش والدينا، دة غير الشتيمة و الحلفان و النظرات اللي لا تليق، و ..و ...و .........................)
الهدف: "كلنا كغنم ضللنا و الرب وضع عليه إثم جميعنا"!... "يا حمل الله يا حامل خطية العالم كله ارحمنا"... الذي بلا خطية حمل أثام كل البشرية... يالهول خطيتنا و ثقلها! و ياللاسف: إننا نشرب الاثم كالماء!
- الفكرة مش في العدد طبعا، لكن المقدمة مجرد مثال توضيحي... ناقش فداحة الخطية (لماذا هي خاطئة جدا؟)، و مشكلة تهاوننا، و احتياجنا لمزيد من الصرامة مع أنفسنا.
- أثناء القيام بالنشاط و محاولة تخمين الأرقام، الهدف أن نلاحظ مدى تهاوننا مع أنفسنا، وثقل خطايانا، و احتياجنا الدائم للتوبة.
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق