يوم مختلف خالص!

وجدت هذه الأفكار في أماكن متفرقة... بعضها قد شهدنا إتمام تنفيذه بالفعل... هي أفكار مختلفة جدا تصلح ليوم مثلا في مؤتمر إعدادي أو ثانوي لكن يجمع هذه الأفكار شيء مهم: أنه قد يختلف عليها البعض.

قررنا القيام بعرضها على أي حال لكن إنت الحكم: هل أنت قادر على تنفيذها بدون وقوع خسائر؟ هل ترى الافادة من تنفيذها أكثر من الاضرار؟ هل يوافق عليها المسؤلين في خدمتك؟هل تفضل تنفيذها لكن بصورة مبسطة (خلال فقرة معينة مثلا)؟

+ فكرة ١: يوم (أو جزء من يوم) تغطى فيه أعين المخدومين تماما، أثناء الأكل و الموضوع، وكله! يكون الخدام مفتوحي العين للتأكد من سلامة المخدومين و معونتهم متى احتاجوا... الهدف: العمى الروحي و النور الحقيقي (أنظر أيضا الفكرة: مولود أعمى)

+ فكرة ٢: يوم أو جزء من يوم يربط فيه كل ٢ مخدومين معا. لا يسمح بفكهما إلا في أوقات محددة.. يفضل إختيار ٢ لا يعرفا بعضهما أو ٢ بينهما بعض الخلافات مثلا... الهدف: أنا و الأخر.. ايه الصعوبات اللي  و اجهتك؟ وإيه اللي اكتشفته عن الشخص التاني؟

+ فكرة ٣: يمكنك مزج فكرة ١ و فكرة ٢. يربط ٢ من المخدومين، احدهما مبصر و الأخر تغطى عينيه. الهدف: الثقة (أنظر أيضا الفكرة: المنارات و السفينة)

+ فكرة ٤:  يوم في الجيش. إستخدم تي شيرت موحدة، و قم بتنفيذ يوم صارم في الجيش (إستيقاظ مفاجئ باكرا، قوانين ثابتة...)

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق