كلنا بنرسم بلدنا ٢

صورة قد تساوي ١٠٠٠ كلمة...  في الأنشطة التالية، يستخدم المخدومون صورة للتعبير عما يدور بداخلهم تجاه الأحداث المحيطة.

للسن الصغير:
النشاط الأول: اطلب من الطفل التعبير عما يعرفه عن الأحداث الجارية في مصر بالرسم. احرص على تشجيع الابداع، و خلق مساحة من الحرية والتشجيع ليعبر الطفل عما بداخله. ناقش مع الطفل ما رسمه.
النشاط الثاني: اطلب من الطفل التعبير بالرسم عن تمنياته و رؤيته لبلده في المستقبل.. "نفسك تشوف مصر عاملة ازاي؟". ناقش مع الأولاد بعض الأفكار أولا و اعطهم أمثلة، ثم دعهم ليرسموا رؤيتهم و يعرضوها.


للسن الكبير (بدء من إعدادي مثلا، أو نهاية المرحلة الابتدائية):
اطلب من كل مخدوم أن يحضر معه شيء ما أو صورة معبرة تعرض ما تمثله الاحداث الجارية له بصفة شخصية (بحد أقصى ٣ صور): صورة من أحد الجرائد، صورة مرسومة، صورة التقطها المخدوم بنفسه، أو وجدها على الانترنت، إلخ. يمكن أيضا إحضار قصيدة شعرية كتبها، أو شيء ما يذكره بالأحداث (علم، عصا استخدمها في المقاومة الشعبية، إلخ). قم بالتأكيد على الاتي:
"هات حاجة بتعبر عنك إنت، حاجة مهمة ليك إنت بصورة شخصية"
 تستخدم الصور كمدخل للمناقشة.
 اسئلة مقترحة للمناقشة:
- ليه اخترت الصورة أو الحاجة دي بالذات؟
- كانت إيه المشاعر اللي اختبرتها في الفترة اللي فاتت؟ هل اتغيرت أثناء تدرج الأحداث؟
- إيه أكتر مواقف أو أحداث لمستك بصورة شخصية؟
- هل شعرت بربنا وسط الظروف دي؟
- هل حاسس إن الأحداث دي غيرت فيك بصورة ما؟
- تفتكر إن أنا لي رسالة النهاردة؟ إيه دوري كنور للعالم؟ إيه الموقف اللي المفروض اتخذه في الفترة دي؟
(يمكن التركيز على عديد من المبادئ المسيحية التي يجب أن نحرص عليها مثل: الإيجابية، الايمان و عدم الخوف، قوة الصلاة، مساندة الأخرين، عدم نشر الاشاعات، إلخ)
ملاحظة: يحرص الخادم على التركيز على الجانب الروحي والنفسي، والا ينتهي الحوار إلى مجرد تحليل سياسي أو نقد للاخرين

هناك تعليق واحد:

  1. المواضيع كلها فوق الرائعة انا فرحانة اوي بيكو بجد ربنا يعوض تعب محبتكو و يعلمنا نبتكر زيكو عشان ده مهم اوي دلوقتي

    ردحذف